KINDERBOL

Een pedagogisch stedelijk concept.

Het werk van de kunstenares Alicia Framis


Informatie

Het Atomium is een toeristisch, cultureel en erfgoedgebouw dat alle Belgen van alle generaties na aan het hart ligt.

Omdat het Atomium zich sinds 1958 regelmatig heeft weten te vernieuwen (met name rond de renovatie in 2006), is het uitgegroeid tot het niet te missen symbool van ons land.

Al meer dan 15 jaar biedt het Atomium zijn bezoekers een sterk, gevarieerd en steeds wisselend programma. Om het Atomium als vlaggenschip te vervullen en zo goed mogelijk aan de verwachtingen van het publiek te beantwoorden, vinden de teams die het Atomium beheren het voortdurend opnieuw uit en gaan ze verder dan de comfortzones om het publiek bij elk bezoek een onvergetelijke ervaring te bieden. Het is uit deze benadering dat het Atomium zijn dynamiek en vitaliteit put. Het Atomium verdient het om regelmatig nieuwe uitdagingen te krijgen om in te spelen op de realiteit van zijn publiek en de ambities van de tijd. Deze voorstellen om de aan de bezoekers van Atomium aangeboden inhoud te ontwikkelen en te verbeteren zijn van essentieel belang. Vandaag gaat het erom een hoofdzakelijk lokaal en familiaal publiek terug te brengen en rekening te houden met de praktische gevolgen wat betreft het beheer van de bezoekersstromen in de context van de aanhoudende gezondheidscrisis.

We sluiten de deur niet voor het schoolpubliek. Integendeel, wij zijn ervan overtuigd dat wij een betere ervaring kunnen bieden en vooral aan een groter aantal mensen, door opnieuw na te denken over deze ruimte die uiteindelijk maar al te vaak wordt afgesloten. Het is waar dat de scholen niet meer in het Atomium zullen kunnen blijven, maar dat is niet de primaire roeping van ons erfgoedembleem. De vijftien rijke jaren waarin 's avonds les werd gegeven, hebben ons doen concluderen dat het concept, de ruimte en ook het aanbod opnieuw moesten worden bekeken. De kinderbol is niet aan het verdwijnen.

Het evolueert gewoon in een nieuwe richting die het toegankelijk maakt voor alle kinderen die het Atomium bezoeken.

De ambitie is om meeslepende tentoonstellingen en ervaringen aan te bieden. Het doel is alle kinderen toegang te geven tot een educatief en amusant programma dat de realiteit en de uitdagingen van het moment aan de orde stelt. Wij zijn verheugd dat wij dit nieuwe programma elke dag van het jaar van 10.00 tot 18.00 uur voor alle bezoekers toegankelijk kunnen maken. Dankzij deze keuze zullen veel meer kinderen toegang hebben tot het Atomium, want naast het oorspronkelijke en eenmalige karakter van het Atomium, was het door deze voorbehouden in de kinderbol uiteindelijk voor te weinig schoolgroepen toegankelijk. In feite laten de exploitatievoorwaarden slechts 3 dagen per week tijdens de schoolperiodes toe, d.w.z. ongeveer 185 nachten per jaar. Erkend moet worden dat het de laatste 15 jaar vaak dezelfde scholen zijn die jaren van tevoren boeken, waardoor het concept niet kan worden opengesteld voor nieuwe instellingen en een nieuw publiek. Het Atomium wil dus op een constructieve en open manier deze sfeer toegankelijk maken voor alle publieken, 7 dagen op 7, en in het bijzonder voor jongeren, aan wie wij een interessant programma willen aanbieden.

Om nog maar te zwijgen van diverse actuele gebeurtenissen die ons momenteel verhinderen deze bol op regelmatige basis te bedienen. Tussen de aanslagen van 2016 en de pandemie die sinds 2020 in golven woedt, met overnachtingen die de ene na de andere werden geannuleerd, is deze sfeer steeds minder open voor welk publiek dan ook. Het is dus in een globale context en in het kader van een bezinning die enkele jaren geleden is begonnen dat deze evolutie vorm krijgt. Verschillende factoren (imago, toegankelijkheid, kwaliteit van de voorzieningen, financiële situatie, gezondheid, enz.) en niet slechts één enkele reden zijn bepalend voor de timing.

Het Atomium geeft zichzelf de kans om na te denken over de ontwikkeling van andere concepten op dit gebied waarmee het zijn invloed kan verspreiden en het voor zoveel mogelijk kinderen toegankelijk kan maken, ongeacht of ze op school, naschoolse opvang of in het gezin zitten. Met dit in het achterhoofd wordt de programmering nu ontwikkeld rond dit jonge publiek, of het nu gaat om de programmering van tijdelijke tentoonstellingen met de digitale installatie ID of met het nieuwe voorstel om deze sfeer open te stellen voor het publiek, of ten slotte de ontwikkeling van een applicatie gericht op gezinnen om hun bezoek te verbeteren en de leuke en educatieve inhoud te vergroten.


Voorstelling

De Kinderbol werd ontwikkeld en ingericht als antwoord op de wens van het Atomium om een pedagogisch project tot stand te brengen rond het potentieel en de eigenschappen van het bouwwerk maar ook de geschiedenis en symbolische waarde ervan.

Het project nodigt kinderen uit om een nacht in het Atomium door te brengen, om een uitzicht over Brussel te ontdekken vanaf het panorama en om van deze plaats ook gebruik te maken om andere emblematische plaatsen in Brussel te bezoeken.

Het verlangen om het pedagogisch stedelijk concept vanaf het Atomium in de verf te zetten, steunt op de vaststelling dat steden vandaag de dag een belangrijke pijler vormen van de maatschappij. Die bekende en tegelijk ook onrustwekkende omgeving is voor kinderen ongetwijfeld een factor van integratie en ontwikkeling.


Zie ook